» مقالات » نروژ » معروف ترین غذا های نروژی
غذا های نروژ
نروژ

معروف ترین غذا های نروژی

1402-05-03 00328

غذا های نروژ. کشوری است که غذاهای متنوع و منحصربه‌فردی دارد که بیشتر با تأثیر اقلیم سرد و منابع طبیعی فراوان آن مرتبط هستند.  با یوروگردی همراه باشید.

 

 لوتفیسک (Lutefisk)

لوتفیسک یک غذای سنتی نروژی است که از ماهی ترشونده‌ای به نام هلیبات (Stockfish) تهیه می‌شود. برای طهارت ماهی از لوت (لوتئوم) استفاده می‌شود. ماهی در محلول آب‌نمک و هیدروکسید پتاسیم غوطه‌ور می‌شود و سپس می‌پزد و با نقل و انتقال حساس به دما سرو می‌شود. لوتفیسک معمولاً با پنیر، بیشمیر (peas pudding) و کنسرو خردل سرو می‌شود.

 

سورسترمینگ (Surströmming)

این غذا مخصوص کشور سوئد است ولی در نروژ نیز محبوب است. سورسترمینگ ماهی کیپریتن را در محلول نمک‌زده‌ای ترکیب با کمی قند، فرماندهی می‌کنند و سپس به‌مدت چند ماه ترکیب را ترکیب می‌کنند. در انتها، ماهی‌ها به صورت کنسرو شده به فروش می‌رسند. سورسترمینگ به‌طور معمول با نان و کره، پیاز، سیب‌زمینی و قارچ ترکیب می‌شود.

 

سمگاکیبرد (Smalahove)

این غذا مخصوص جشن‌های عید کریسمس نروژی است. از سر نچرائیده و نخود آبکش‌شده از گوسفند برای تهیه سمگاکیبرد استفاده می‌شود. سر گوسفند تهیه‌شده بر روی آتش قرار می‌گیرد و پس از پخته‌شدن به همراه کارتوفل، لوبیا سیاه و روغن نان سرو می‌شود.

 

راکفیسک (Rakfisk)

راکفیسک یک غذای محبوب نروژی است که از ماهی ترشونده تهیه می‌شود. ماهی ترشونده در زمینی خاکی تا چند ماه نگه‌داری می‌شود تا به فرماندهی متخلخل تبدیل شود. راکفیسک معمولاً با نان سیاه و برنج سرو می‌شود.

 

 کنسرو خردل (Sennepssild)

این غذا از ماهی سردریچه‌دار تهیه می‌شود که به همراه خردل ، قارچ، سیب‌زمینی و پیاز ترکیب می‌شود. این غذا به‌عنوان غذای اصلی یا تنقلات میان‌وعده‌ای سرو می‌شود.

مرتبط با این مطلب
مناظر و مناطق دیدنی کشور نروژ به طور کلی

غذا های نروژ

گامالاستاپن (Gamalost)

این غذا یک نوع پنیر سنتی نروژی است که از شیر لبو بدست می‌آید. پنیر گامالاستاپن سفیدرنگ و سفت است و طعم ملایم و چربی دارد. این پنیر معمولاً به صورت پیش‌غذا یا همراه با نان سیاه و زعفران سرو می‌شود.

 

فیکیمیکس (Fiskekaker)

فیکیمیکس نوعی کتلت ماهی است که با ماهی ترتر (Cod) تهیه می‌شود. ماهی ترتر همراه با نان خرد شده، پیاز، زردچوبه، سیاه‌دانه، نمک و فلفل خرد شده ترکیب می‌شود و به شکل کتلت‌های کوچک درآماده‌شده و سرخ می‌شود.

 

رولمپس (Rømmegrøt)

رولمپس یک غذای سنتی نروژی است که به صورت پوری از آرد و عصاره مالت تهیه می‌شود. این غذا معمولاً با کره، شکر، قره‌قره و توت خودمانی سرو می‌شود.

 

رولپیلس (Rølpølse)

رولپیلس نوعی سوسیس نروژی است که از گوشت و چربی گوسفند تهیه می‌شود. این سوسیس‌ها با انواع مختلف ادویه‌ها مانند سنبل‌فلفل، کمون و نمک ترکیب می‌شود.

 

 توروشی (Tørrfisk)

توروشی نوعی ماهی ترشونده نروژی است که برای نگه‌داری از ماهی‌های کپوری به‌کار می‌رود. این ماهی‌ها به‌دلیل ترشوندگی خود بدون نیاز به یخچال مدت‌ها طولانی می‌توانند نگه‌داری شوند. قبل از مصرف، توروشی باید به مدت چند روز خیس‌شود و سپس با پنیر، پیاز و سیب‌زمینی سرو می‌شود.

 

 بیفستیک (Biffstek)

بیفستیک یک غذای پرطرفدار در نروژ است که از گوشت قرمز تهیه می‌شود. گوشت قرمز به صورت تکه‌های ضخیم برش داده می‌شود و سپس با ادویه‌ها و نمک ترکیب می‌شود و در گریل یا تابه سرخ‌کرد می‌شود.

 

راکسپاککر (Rakfiskpølse)

راکسپاککر نوعی سوسیس است که از ماهی‌های ترشونده تهیه می‌شود. این سوسیس‌ها به‌صورت خام درست می‌شوند و نیاز به پخت ندارند. سروشان با کره، تنقلات مختلف و نان سیاه است.

 

پان کیک (Pannekaker)

پان‌کیک نوعی نان نیمه‌شیرین است که معمولاً با تخم‌مرغ، شیر، آرد و نمک تهیه می‌شود. این نوع نان می‌تواند به عنوان صبحانه یا میان‌وعده مصرف شود و معمولاً با میوه‌ها، عسل، شکلات یا مربا سرو می‌شود.

مرتبط با این مطلب
معرفی کوتاه از شهر های نروژ

 

لوفت بروت (Lefse)

لوفت بروت یک نان معمول در نروژ است که با تخم‌مرغ، آرد، شیر و کمی نمک تهیه می‌شود. این نان معمولاً برای نان قرار گرفتندر طاقچه‌ها به‌کار می‌رود و به صورت پلواری در می‌آید.

 

کلوپک (Klippfisk)

کلوپک یک نوع ماهی خشک‌شده نروژی است که به صورت ترشونده تهیه می‌شود. این ماهی‌ها در برابر فرماندهی و پخت آسان نیز هستند. برای پخت کلوپک باید ماهی‌ها را برای چند ساعت خیس‌کنید و سپس در گوشت یا تابه سرخ کنید و با کمی زبده و تنقلات مختلف سرو کنید.

غذا های نروژ

امیرمحمد آرام

سلام! من امیرمحمد هستم. سعی میکنم بهترین تجربه های سفر رو در اختیارتون بزارم، مطالب وبسایت یوروگردی میتونه راهنمایی خوبی برای سفر شما باشه. یوروگردی یک راهنمای سفر و مهاجرت هستش که بهترین تجربیات را برای شما فراهم می‌کنه. اگر به دنبال ماجراجویی، کسب اطلاعات درباره مکان های دیدنی و گردشگری و یا تجربه کردن فرهنگ‌های جدید هستید، با یوروگردی همراه باشید.🌍✈️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×